Den Korte Avis | EU vil straffe russiskvenlige medier

Den Korte Avis | EU vil straffe russiskvenlige medier


Ifølge Bloomberg har Frankrig i sidste uge anmoder EU om at indføre en ny sanktionsordning rettet mod russisk desinformation og russisk indblanding i demokratiske valg over hele verden.

 

Forslaget, der støttes af Estland, Letland, Litauen, Holland og Polen, vil give EU mulighed for at styrke sanktionerne mod enkeltpersoner og enheder, der er involveret i russisk-sponsorerede destabiliserende aktiviteter globalt.

 

Nu følger EU op på forslaget. Ifølge den tjekkiske EU-kommissær Vera Jourová vil EU nu indføre straffesanktioner mod flere russiske medier og prorussiske nyhedstjenester.

 

Voice of Europe

Det kontroversielle netmedie Voice of Europe er blandt dem, der er udpeget til at være talerør for den russiske præsident Vladimir Putin.

 

“Sanktionslisten vil omfatte Voice of Europe som en af de såkaldte medievirksomheder. Vi anerkender dem ikke som medier, de er simpelthen Putins propagandaværktøj,” sagde Jourová på tjekkisk tv søndag, rapporterer Bloomberg.

 

Vera Jourová siger, at tre andre aktører også vil blive sat på listen i EU’s kommende sanktionspakke. Det drejer sig om den russiske regeringspublikation Rossiyskaya Gazeta, det statslige nyhedsbureau Ria Novosti og den pro-Kreml avis Izvestia.

 

Medlemmer af Europa-Parlamentet

Efter en undersøgelse foretaget af landets efterretningstjeneste har Tjekkiet allerede sortlistet Voice of Europe for at sprede russisk desinformation. Den tjekkiske regering har ifølge POLITICO indført sanktioner mod hjemmesiden Voice of Europe, som beskyldes for at føre en Moskva-finansieret påvirkningskampagne for at vende den offentlige mening til Ruslands fordel forud for det kommende valg til Europa-Parlamentet.

 

Nyhedstjenesten er angiveligt finansieret af den pro-Moskva oligark Viktor Medvedchuk. Flere højreekstremistiske medlemmer af Europa-Parlamentet har optrådt i Voice of Europe og kritiseret EU’s og Ukraines holdning i konflikten. Men alle har benægtet, at de gjorde det for penge.

 

I april indledte belgiske myndigheder en formel undersøgelse af påstande om, at medlemmer af Europa-Parlamentet blev betalt af Rusland for at understøtte russiske interesser.





Source link